Gå til innhold

leiekjøring med lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
er det noen som driver med dette? her hvor jeg bor vet jeg ikke om noen entreprenører som har lessevogn.selv har jeg en godt brukt jf 1050 slepesnitter som jeg går litt rundt med hos naboer+++. har lekt litt med tanken på å bytte den i f.eks pøttinger faro, men da må jeg ha flere kunder en noen naboer.så jeg lurer rett å slett på om det er marked for det i norges land? eller om det er noen maskinstasjoner i danmark som kjører med lessevogner? Har sett en faro i bruk og jeg ble imponert over kapasiteten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som driver med dette? her hvor jeg bor vet jeg ikke om noen entreprenører som har lessevogn.selv har jeg en godt brukt jf 1050 slepesnitter som jeg går litt rundt med hos naboer+++. har lekt litt med tanken på å bytte den i f.eks pøttinger faro, men da må jeg ha flere kunder en noen naboer.så jeg lurer rett å slett på om det er marked for det i norges land? eller om det er noen maskinstasjoner i danmark som kjører med lessevogner? Har sett en faro i bruk og jeg ble imponert over kapasiteten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei Tomle

Håper virkelig noen svarer deg da jeg finner spm ditt interessant,hva det er marked for og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ja både lessevogner å snittevogner virker å vere litt ut blandt dei som driver leiekjøring,men jeg sjønner ikke helt hvorfor?fins det ikke kunder som etterspør dette? eller er det andre grunner?her hvor jeg bor er det mangen som tilbyr slepesnitting å det er nesten kamp om kundene,så da kunne det hvert intressant å prøvd noe annet.

 

så har jeg veldig tro på lessevogn som høstelinje.er vel ingenting som er mer behagelig og mer mannskapseffektivt.da kunne jeg kommet å tat hele jobben med innhøstinga selv, eventuelt hatt med meg en stor traktor\\hjullaster for tråkking i plansilo eller en liten gravemaskin som vi bruker i tårnsiloer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Har ikke Hatterud ei snittevogn? Er ihverfall bilde av det på hjemmesida hans. Og som du sier Tomle, så er det Ingen høstelinje som er så mannskapseffektiv som snitte/lessevogn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vogner som er konkuransedyktige mot snitter når det gjelder kutting, er så store og tunge at dei berre er aktuelle på jæren ol. Men her har allerede snitting fått bra fotfeste. Dessuten går det dårlig å kombinere disse vognene med låve og tårnsilo (igjen pga av størrelse og litt pga av kuttegrad.Siloen blir fort full).Har tru på disse vognene til plansilo, eller xl tårnsilo. Trur nok det kunne vært et marked for det i sentrale gode landbruksområde med jord til det. Men ein må jo være den første, så folk kan bli overbevist. Men tomle: trur nok du kan forsvare å ha ei faro vogn i lag med noen naboer eller eventuelt leiekjøre for dei. Faro koster ca 350 000 og er meget driftsikker. jf 1050 koster vel opp imot 200000, så trenger du vogner ,traktorer og manskap til å kjøre mellom i tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Er flere maskinstasjoner som kjører med snitte/lessevogner i Danmark. Leste om en som kjørte med to stk JF Es4200. Snittet opp til 1500 da på en god dag, 35000 da i året...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Både Hatterud Maskin og Tommy Holmvik kjører entreprenørkjørinhg med snittevogn på østsida av Mjøsa. Hatterud har JF og Holmvik Taarup.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ser problemet med størrelsen på disse vognene,men faro vogna virker ikke så veldig stor.og viss det stemmer at kuttinga på ei slik vogn kan sammenlignes med en snitter med halvt knivsett så blir vel ikke siloen fylt noe serlig fortere?

 

men er det noen i norge el danmark som kjører leiekjøring med rein lessevogn (ikke snittevogn)? eller noen bønder som har stjernerotorvogn som kan komme med litt info og erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Den minste faro vogna har 27 kniver, mens du før flere kniver etter størrelse på vogna. Lessevogn er på vei inn igjen, og det er mange som kjører med det i danmark og nedover europa. Men strautmann vognene har jo i lang tid hatt 37 knivar (også på mindre vogner). Men da med gamle typen innmating. Kan ikkje tenka meg at faro med 27 knivar kutter bedre enn dei..... La 100 mål i utesilo på 8 timar med ei strautmann vitesse 230 vogn. Hadde med ein som pleier å snitte til å trakke siloen. Han blei imponeret både over kapasitet i forhold til mannskap, og kutting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1
Min strautmann supervitesse2 er fra 1992 og har 37 kniver og rotor... Man får ofte intrykk at rotor er nytt på lessevogner..... not..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Nytt er det da ikke med rotor, men din SuperVitesse er vel av de minste vognene som var å få med rotor på sin tid Torgeir - og det er ikke før nå at rotor har kommet på mindre vogner enn 45 kubikk.

 

Jeg vil tro at Faro\'en kutter jevnere enn ei Vitesse E - det er vel akkurat det som er cluet mellom rotor og innmatingsarmer. Der det er armer går for mye gras ubehandla gjennom, mens rotorer får \&quot\;snudd\&quot\; mer gras riktig.

 

Om det er direkte sammenlignbart veit jeg ikke, men når vi begynner å snakke raking til lessevogn lurer jeg på om de som raker før presse har merka noen forskjell i kuttegrad med og uten raking? Teoretisk sett skal vel ei rive, i alle fall ei senterrive, \&quot\;strigle\&quot\; graset på langs - og det er jo dårlig sort for ei presse (men bra for en snitter). Samme tilfellet blir det vel for lessevogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

men er det noe ved konstruksjonen på nyere rotorvogner som gjør du kan kjøre fortere ved lessing da? eiksentereret reklamerer med at det bare er trivsel å velværet inne i traktorhytta som begrenser farten. å der hvor jeg så faro vogna i bruk ranket vi sammen 3 skårer fra 3m slåmaskin og kjørte han som kjørte vogna kjørte i

ca 15km/t slakket noe av da vogna begynte å bli full. med snittern klarer jeg 4-6 km/t i samme skårer.da snakker vi om kapasitetforskjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Det er stort sett traktor og førerkomfort som er absolutte begrensning på hvor fort en kan kjøre med lessevogn ja - men det går jo an å legge seg litt under den grensa for å spare redskapen litt da :) Normalt sett har jeg kjørt omtrent 10 km/t på tremeters skår (Strautmann med \&quot\;gammel\&quot\; innmating). Med 125 hk er det traktoren som gir seg først, mens går en opp til 155 er det vogna som til slutt begrenser seg - men den grensa så langt over det jeg syntes var passe fart. Så kapasiteta på jordet er det ikke noe å si på, med lange drag (2 til 3 ranker på lasset) lesser en fint 40 kubikk på rundt fem minutter...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

faro vogna som jeg så hadde fendt 412 foran. virket ikke som verken traktor eller vogn blei røynt serlig mye,men fikk ikke sett så nøye etter. ikke på kuttinga heller.

 

 

hvem er forhandler av andre merker(strautmann,krone osv.)? ønsker info. noen nettsider jeg kan gå inn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vergard: min erfaring er motsatt. Slår med ei khun maskin og synes mye av graset havner i \&quot\;lengderetningen\&quot\;. Min erfaring ved raking er ikkje at den legger graset i lengderetningen (i alle fall i mindre grad en etter slåing). Synes det er tendens til bedre kutting ved raking, men det kan også ha noe med mengden gras som går gjennom å gjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg lurte på erfaringer med raking jeg, så det er godt å høre at det funker - hvordan det funker spiller egentlig mindre rolle :)

 

Vi opplevde i alle fall bedre kutting i rundballepressa når vi gikk fra JF til Kuhn slåmaskin, for JF er vel de som legger aller mest på langs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raking anbefales på det varmeste. Belte er ut fordi du får ikkje tørket graset nedi ranken, og det må ligge lenger (stort åndingstap). Du får også et \&quot\;ryddig\&quot\; stykke å kjøre på (slipper tetting i sida på pickup fordi du subber borti naboranken) og du slipper kjøre med tungt utstyr i samme sporet mange ganger som du gjør ved kjøring etter slåmaskin. For å utnytte kapasiteten på ei vogn med stjernerotor er det nesten et must å rake for å kunne kjøre i behagelig fart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...