Gå til innhold

Beltestramming stempel problem


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en 7.5 tonns hitachi 2002. Det ene belte har vært umulig å strammen siden jeg fikk den for to år siden. Det andre beltet kan strammes og slakkes, og det som kan strammes har falt av to ganger tidligere, det har vært helt ok å få på igjen. Har etter det fått sveiset på beltestyrere og det har fungert bra, men nå falt det beltet som ikke går ann å stramme av. Det viser seg at når jeg presser med skuffa eller drar beltet med kjetting så går strammingen inn, men det må maks kraft til, med en gang det ikke er maks kraft går strammingen ut igjen, altså jeg får ikke på beltet. Må så mye kraft til at jeg vrir maskina, så jeg får ikke nok vinkel på skuffa i forhold til drivhjulet der beltet skal på. Har vurdert å prøve med jekk, eller dra med maskina og få det slakt for så å legge noe mellom skjæret og styrehjulet. Noen som har erfaring? Skal uansett gjøre et forsøk imorgen med klosser som mellomlegg. Må nok uansett ha maks slakke på strammingen for å få på beltet. Kan det være at fettet inne i strammingen har blitt knallhardt? Det kommer ikke ut fett når jeg slakker den , heller ikke når jeg presser md maskina og får den slakk. Det er fett der, kansje prøve å varme opp noe og stikke inni? Har selvfølgelig skrudd av nippel og holder så det gpr ann å få slakk..:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det høyrest ut som strammehjulet er rusta fast eller nåke. Virker som at når du pressar inn hjulet, er det kun fjæra som gir etter. Kanskje prøv å dra ut heile strammehjulet å sjekk før du prøver å ta på beltet igjenn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knøtte_1
Beltestrammeren din er nok defekt, er et vanlig problem. Fjæra skal alltid stå i spenn på sylinderen, enten har mutteren som holder den skrudd seg av eller så er bolten brekt. Bare røsk ut hele greia så ser du hva som er galt.. Omtrent umulig å få på belte om ikke dette er i orden. Går fint an å fikse dette. Enkleste er nok å kappe av ødelagte gjenger og sveise på ny bolt og bruke ny mutter. Sveis fast mutter etter montering. Du trenger en verkstedpresse for å montere dette sammen. Lykke til. Mvh Kenneth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takk for svar. Skal plukke det i stykker på mandag. Hva trenger jeg for å få det ut? Soett, brekkjern eller lignende? Er selvfølgelig langt ut på et våt jorde maskina står, noen kilometer unna alt av verktøy..:) mulig strammehjulet er rustet fast også, men er vell vanskelig å komme til for å dra med skuffa, så må vell brekke / slå det ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sitter den fast kan du bruke kjetting å skuffa, evt taktor. Den skal jo ligge laus inni der, so du får den sikkert ut med en av di.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knøtte_1
Jeg tror ikke delene sitter fast, når maskinen blir brukt blir det alltid bevegelse i ledehjul og hele strammemekanismen. Slik det er nå tror jeg du kan plukke alt ut for hånd. Du får antakelig ut 3 separate deler. Ledehjul med endestykket, fjæra og strammesylinderen. Litt tyngre å sette på plass igjen da alt skal henge sammen. Misunner deg ikke denne jobben ute på et vått jorde. Spett og brekkjern er gode hjelpemiddel:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strilen_1

Hei.

Dette har eg gjort noen ganger før:) dritt job:) Mest sansynleg so e da stempelet som er grodd/rustet fast i sylinderen. da må det presses ut med presse, har vore med og brukt ca 70 tonn på en 14 tonner:). Men det er ikkje vanleg, kansje 20-40 tonn på en 8 tonner.

Har du skrudd ut den so greasnippepelen sitte i? er av og til en tilbakeslagsventil der.

uniten med ledehjul, fjør og stempel er i en del som regel og skal ikkje sitte fast.Fikkset det på min maskin for en måned siden, da hadde fjæra brukket og kilt seg fast inne i vangen som uniten ligger i. Da måtte eg skjære ut fjæra med brenner.

Det ligger ett krom belegg på stanga, dette ruster etter en tid. det eg gjorde på min sist var og dreie av en 1/2 mm. veit ikkje om detta va lurt:) Smurte inn stanga med syntetisk greas i håp om att det ikkje skal sette seg.

Berre og begynna og skru, må fikkses for og få strammet etter du har lagt på beltet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei igjen. takker for tips så langt! Var og tok ut styrehjulet idag, satt helt løst det, men ble itvil om hvordan jeg skal få ut det innafor. Skal jeg skur av den store muttren som fettnippelen sitter på? type størrelse på nøkkel er vell 30+ , er ikke den lille for å få fettet ut jeg snakker om nei.. Skal se om jeg finner boka til maskina også, må uansett finne ut om jeg kan dra i det som sitter bak styrehjulet eller om jeg må løsne noe først. Er noen umbraco skruer inni der også men de ser ut som om de kan åpnes etter at det er tatt ut i friluft. Noen som vet om jeg kan dra det som sitter innenfor hjulet ut eller om jeg må løsne noe først?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Fikk du ut alt på strammehjulet? Ka innafor står igjenn? Står stempelet igjenn inni maskina når du har fjerna hjulet? Eller kom alt i eit stykke å stempelet er fast i sylindaren? Det skal vere i eit stykke, om stempelet står fast er det sikkert rust, men skal gå å berre dra ut, evt bruke makt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
bare å dra ut sylinderen den ligger løst inne i røret. Den store mutra bak ved smørenipelen skru den ca 1 omdreining så skal fettet komme ut det gjør ikke noe om den skrus helt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Fikk ut stempel med fjær og alt, brukte en lass strammer mot skuffa og et spett for å få den ut, satt litt men skulle ikke mer enn det til. Fjær knekt to plasser, tydlig rustet så har nok vært sånn ei stund. Har tidligere ikke fått til å stramme dette beltet med fett. Ser ut til at kanskje hele mekanismen har gjort sitt. Skal det være krombelegg på stempel stang? Er bare rust alt jeg kan se. Er vell den delen som sittet inne/under fjæra som beveger seg. Ser ut som om det forran fjæra, mot styrehjulet står i ro, muligens vært krom belegg der også men er bare noen knappenåls flekker igjen av det. Hva kan jeg regne med i pris på denne delen komplett? Skal uansett ringe imorgen og sjekke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Før du kommer med fasiten, vil jeg tippe ca 5000kr.

Ser at Nasta har en til 7000kr til en 22tonner.(som er en gunstig pris ifølge Nasta).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...