Gå til innhold

Beltemotor Gravemaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ein Hitachi EX-60 8 t gravemaskin. Fekk akkutt lekasje i eine beltemotoren.

Sp1- nokon som kjenner til dette, er det tetningar som kan byttes eller må ein bytte heile motoren?

Sp2- etter ein har slakka belta, korleis er det enklast å ta av belta?

Slik at ein for arbeida med beltemotoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ein Hitachi EX-60 8 t gravemaskin. Fekk akkutt lekasje i eine beltemotoren.

Sp1- nokon som kjenner til dette, er det tetningar som kan byttes eller må ein bytte heile motoren?

Sp2- etter ein har slakka belta, korleis er det enklast å ta av belta?

Slik at ein for arbeida med beltemotoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

1) kjenner ikke til hvilken type motor som står på denne, men det finnes forhåpentlig reservedeler å få tak i. Står det noe navn på motoren? (enten støpt inn i lokket, eller på serienummerskilt på baksiden) HY-DASH er et merke jeg kjenner litt til, og som ofte brukes på japansk-produserte maskiner. Hvor er det det lekker? Den roterende tetninga bak sprockethjulet eller rundt lokket på framsida? Det sistnevnte er enkelt, bare en stor O-ring å bytte. Den andre tetningen krever at man demonterer hele innmaten, og er dermed en nokså komplisert operasjon.

 

2) Når beltet er helt slakket, så skal det gå an å tvinge det over kanten på strammehjulet mens det kjøres rundt. Bruk kjettingstrammere, surrestropper, samt å pirke med skuffa om mulig. Vær forsiktig med å stikke spett og andre ting inn for å bryte mens det kjøres rundt... Et annet alternativ er å skru sprockethjulet løs fra motoren og demontere dette sammen med beltet. Å dele selve beltet er noe man prøver å unngå. Slik jeg har forstått det, så er det en bolt (merket med fordypning i enden) som sitter med en løsere pasning enn de andre, og skal være lettere å slå ut, men det er fremdeles vanskelig. Det finnes også et spesielt presseverktøy til denne jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hva er det som lekker ut av motoren, er det hydraulikk olje eller er det girolje?

Hvis det er hydraulikk olje så er det enten en

innvortes lekasje i hydraulikk motoren eller

en lekasje på tettingene rundt bremsestemplet.

 

Er det girolje som lekker er det mest sansynlig nav-tettinga som lekker.

 

Alt dette er reparerbart, selv om begge er rimelig

kompliserte oprasjoner.

 

Prisene på deler til sluttdrev/hyd.motorer er

vanligvis ganske stive..dette for at forhandlerne

helst ser at du kjøper komplette enheter.

 

Hvis det er hydraulikk olje som lekker og det viser seg å komme fra Hydraulikkmotoren så må denne sansynligvis overhales, da det lekker invendig i motoren slik at det bygger seg opp trykk der det ikke skal,som fører til at motoren sprenger tettingene og fyller sluttdrevet og

igjenn sprenger tettningene på dette slik at hyd.oljen kommer ut i det fri.

 

Rep sats på en slik motor koster ca 15000,-

Så kommer div tettninger i tillegg..sikkert en

10000lapp der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Måtte til Nanset Standard for å opne opp gearen.

Måtte pumpas opp trykk for løyse ut cluchen før ein fekk opna det..

Fekk beskjed om at det var indre del av gearhuset som lagera sto i som var skada og måtte nytt til ,.. pris kr 20 000,- + arb..

Så eg prøver å sjå meg rundt etter brukt, men det spørs om det kanhende er like lurt å rep. det eg har for då veit eg iallefall status på resten av gearen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ja Entrack hadde til ein EX-60-2 var usikker om den passa, pris 20000,-

Ein annan plass hadde dei nytt til 32000,-

er usikker på kva eg skal gjere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ikke enkelt valg,du er jo avhengig av å ha det i orden ellers er resten av graveren lite verdt!

nytt er jo nytt da kansje du kan prute på den entrak motorn?-1/2 pris av ny?? hva granti gir de på den brukte-

jeg tror jeg hadde satsa på ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym
Det er fryktelig dyrt for \&quot\;originale\&quot\; gravemaskindeler. På tide å importere direkte fra de virkelige produsentene i kina. bolter, foringer,beltegear eller repsett, pumper, belter, ruller, kjeder, belteplater, sving gear, hydraulikkmotorer, osv... På maskiner betaler man bare moms. Spør fabrikken hva delene koster shipped to oslo seaport. Hør også med tollvesenet. Link til en av maaaange leverandører. http://www.alibaba.com/product-gs/236325808/Final_Drive_and_Swing_Machinery_EXCAVATOR.html Vanvittig å se maskiner skrapes på grunn av at norske forhandlere tar 100 vis av prosenter i fortjeneste.... Ellers så kan alle med dreiebenk kunne lage bolter og foringer, herdet, med god nok kvalitet. Billig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anonym

Gammel tråd.

Men er det noen som har handlet fra denne siden som egil johansen viser til? Eventuelt andre med hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Mulig jeg er konservativ og unødvendig skeptisk, men når en side heter AliBaba(.com) så trekker jeg til meg fingra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...