Gå til innhold

tresker til 900mål


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest kornbonde_i_nordtrøndelag_1
har lyst på ny tresker.. Har en mf 2045 05mod med 3mtr skjærebord,men har nå leid mye jord å trenger en som er større. Driver cirka 900 mål i 2012.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lyst på ny tresker.. Har en mf 2045 05mod med 3mtr skjærebord,men har nå leid mye jord å trenger en som er større. Driver cirka 900 mål i 2012.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei.

Hvist en ser litt realistisk på det, og tar i betraktning den enormt \&quot\;gode\&quot\; økonomien i kornproduksjon klarer vel 2045\'\'\'\'n seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Med det klimaet vi har her oppe i Trøndelag, tror jeg dette er helt i grenseland kapasitetsmessig. Blir det sein vår og en vanskelig høst sliter du nok veldig med å få inn avlinga med en 2045 med 3m. bord på så stort areal...

Selv gikk jeg for Claas etter å ha hatt røde/gule treskere i 25 år. Det angrer jeg ikke på, for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Som nevnt er jo gjerne tørka flaskehalsen, og etter min mening vil det være mye smartere å bygge ut tørke- og lagringskapasitet enn å investere i ny(ere) tresker. Aberet er jo selvsagt at det meste av jorda er leid, og da føles det dristig å smelle opp tørke og siloer. (Dette er jo sjuken generelt idag...)

 

Men, når det er sagt, skjønner jeg at du vil ha større tresker enn kun en 10-fot. En 15- eller 17-fots Claas hadde vært min anbefaling. En Dominator 88 eller 108sl Maxi - kjempetreskere!

New Holland TX eller John Deere 11- eller 20-serie er jo også veldig bra maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
NH TC56 eller TX. Dette blir bare min mening, men tror det er mye tresker for pengene mot for mye annet. NH har klart å dra med seg mye fra den tida det het Clayson og nettopp Clayson har rykte på seg for å være tunge dråg med en vanvittig kvalitet, helt i motsatt ende av \&quot\;blekktreskerene\&quot\;. Lykke til med kjøpet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kornbonde_i_nordtrøndelag_1
har lyst på claas elr nh,med 17\&quot\;elr større bord. Er fornøyd med 2045n,men er litt litn kapasitet for så mye korn. Tørkemulihetene er forholdsvis gode,2 av gårdene jeg leier har tørker av nyere dato som jeg får bruke.. Enkelte jorder er bakkete,hvilken tresker er best da? Stor og tung elller liten og lett??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hva med å kjøpe en gammel og billig Dronningborg med STOR kapasitet fra Danmark?

 

Denne bruker du i starten av sesongen og helt til et eller annet evt går i stykker. Deretter finner du fram sampoen og tresker resten. Så kan du skru på dronningen på vinteren eller noe. Evt, om ikke noe går i stykker bruker du den på de beste jordene og bruker sampoen til å \&quot\;klatre\&quot\; med.

 

Hvor mange er det _egentlig_ i Norge som kan ha positiv økonomi i å kjøpe ny tresker utelukkende til å treske eget korn?

 

bare en ide.

 

Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Har ikke erfaring selv, men hørte en som mente at en fikk mye bedre uttrøsking med en liten maskin med bredt bord. Denne kunne kjøre jevnt og sakte, mot en stor maskin med \&quot\;smalt\&quot\; bord som en må kjøre 10-12 km/h for å utnytte kapasiteten på. Mye enklere å holder jevn hastighet, og jevn innmating til slager og ristere, når det ikke gå så fort, bedre å følge med også...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er ingen tvil om at en trøsker fungerer bedre med breit skjærebord. Du kjører saktere, det gir mindre risting og humping i maskinen. Det er mye lettere å komma tel i kanter og hjørner.

Med 10 fots bord på Clayson 8030 må du ta minst fire bredder i et hjørne før du får snudd det digre beistet 90 grader.

Med 14-fots bord klarer du deg med to og en halv bredde, og så snur du........

Tenk så mange flere gonger du må snu treskeren i løpet av høsten, med smalere skjærebord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kornbonde_i_nordtrøndelag_1
hvordan er deletilgangen på gammel dronningborg da? Blir å beholde 2045. Den er god å ta bakkene med(4wd) og når 2 tresker går så kan jeg høste noen mål på en god dag :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kornbonde_i_nordtrøndelag_1
å jeg skal ikke kjøpe helt ny tresker,det blir en nyere brukt med breiere bord..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
En annen ting man skal tenke på er hvor godt man utnytter treskeren, når vi kjører for fullt på høsten, så går treskeren hele tiiden, stopper ikke for å tømme hengeren osv, spiser på skift. Selv har vi en lexon 410 som vi tresker 1200 daa i året med, og når høstene har blitt som de har bltt, så må man ha kapasitet for å kunne berge kvaliteten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Jeg sliter med det samme som deg, bakker. Har tidl. kjørt MF 330 og Sampo 2020 og det fungerte fint om man kjørte med omhu. Det er sideskeiva som er hovedproblemet, men det er også vanskelig å komme opp enkelte steder.

Bytta til MF 2035 for en tid tilbake, med 600-dekk. Dette for å få noe bedre kapasitet. Jeg opplevde imidlertid at jeg rett og slett ikke fikk kjørt det bratteste. Den gynget veldig og da jeg fylte i mye mer luft enn det skulle være ble den noe mer stabil i skeiva. Jeg turde ikke kjøre på de bratteste stedene og måtte leie naboens gamle Sampo. Jeg kikket etter noe annet, spekulerte mye og fant ut at tvilling eller brede/stive dekk var løsningen. Etter en del annet plunder med MFèn kjøpte jeg i fjor høst en Dominator 150 med 360-bord. Den er jo mindre enn det du tenker, men hele trøska er stiv og utrolig stabil. Den klatrer flott og overrasker meg i sideskeiva. Har Michelin 750 Megabib som \&quot\;fjærer\&quot\; minimalt og er imponert over hvordan denne går der det er bratt. Vurderte også bakketresker, men disse ble for dyre til mitt areal. Jeg har nå noe overkapasitet på trøska, men det kan jo komme godt med i Trøndelag...

Du må vurdere bakketresker, tvilling eller skikkelig brede hjul. Hva som er best av tung og bred eller liten og lett er jeg ikke helt sikker på, men de gamle Sampoene/MF var ihvertfall veldig stabile og med lav vekt (men for mye tynt blikk).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hei, jeg ville nok anbefalt Claas Lexion 580, jeg har den, men klart jeg har nesten 2000mål så vet ikke hvor bra økonomisk det er for deg, men jeg velger og fåreslå en for deg istedet, kjøpte den i sommer i fjord. Før hadde jeg en JD 2266 den er også et bra valg tørr jeg påstå til ditt bruk. Claas tørr jeg å påstå har den beste treskeren på markedet, ingen slår den på de fleste fronter. JD har også bra skurtreskere, det er disse to merkene jeg har mest erfaring med
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hei, jeg ambefaler en tresker for ca 500 000 kr, foreksempel en mf 40 eller en litt nyere en, mf beta. lykke til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Jeg må arrestere noen her.

 

Først så vil jeg si at Dronningborg ikke er noen god idé hvis du fra før sliter med å komme fram. Bakakslingen er dratt alt for langt inn under trøskeren, det resulterer i at drivhjulene får dårlig tak hvis det blir bløtt eller bratt og de spinner seg ned. Det er tross alt drivhjulene som er første, siste og eneste måten å karre seg på land uten hjelp med en tresker, såfremt den ikke har firehjulstrekk, noe Dronningborg ikke har.

 

I teorien, Hamar BM - så er det fint å kjøre sakte med et bredt skjærebord. I praksis på en Clayson 8030 (eller 8050 som jeg har endel timer i de siste åra) er alt over 13 fot etter min erfaring et helvete å trøske legd med hvis det er litt ugunstig arrondering. Bakkeplanering skal skje med bulldoser, ikke med trøsker.

 

Avhengig av arrondering skal du tenke deg godt om før du kjøper en trøsker med for mye vekt på bakaksling og uten skjærebordskontroll.

 

Kan nevne at det på 70-tallet ble gjort forsøk i regi Ås på hvilken trøsker som oppførte seg best i bratta. Clayson med sine uvanlig høyreiste trøskere var de som tålte minst sidehelling. Var det derimot snakk om å kjøre rett opp eller ned var de overlegne grunnet stor akselavstand (i dette tilfellet Clayson 1530) og høy vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...