Gå til innhold

New Holland 8030 - brukbart eller søppel


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har erfaring med denne treskeren? Jeg vurderer å kjøpe en slik en (91-modell tror jeg, gått 800 timer), men er usikker på om dette er noe å satse på.

 

Tresker ikke mere enn 150 da i året, så nytt og stort er uaktuelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er det noen som har erfaring med denne treskeren? Jeg vurderer å kjøpe en slik en (91-modell tror jeg, gått 800 timer), men er usikker på om dette er noe å satse på.

 

Tresker ikke mere enn 150 da i året, så nytt og stort er uaktuelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Holland er kanskje de mest solide treskere som finnes, så 800 timer er ikke noe å grue for på den maskinen.

Så sant den ikke er steinkjørt, da blir det jo filler av alt, da.

Trur det ble levert noen 8030 med Fiat-motor, det er et minus i forhold til Ford-motoren fordi Fiaten er svakere. Men da får du den kanskje billigere, og den klarer fint å svelge 150 mål i året allikevel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke gått i stein og jeg får den for 80000. LAgret inne og rengjort/smurt opp hver høst. Tror jeg må ta den.

 

Husker ikke motorfabrikat, men jeg mener at det er en 5-sylindret sak. Stusset litt på det, har ikke sett så mange diesel-femmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Dette har jo rykter på seg for å være solide saker, så det er ikke noe å grue for.

 

Men hvis motoren er 5-sylindra er det vel sannsynlig at det er en Fiat. Er i alle fall ikke mange andre traktorprodusenter enn de jeg kan huske at har drivi med \&quot\;femmere\&quot\;. Men når det er sagt - etter som jeg veit har disse vært bra solide de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
hei det der er solide maskiner men noen knep er det. jeg har en med 5 syl iveco motor synes den har krefter i massevis,jeg har kutter å mange bakker. jeg anbefaler heen på deler!foran ak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Vi kjøpte en 8050 for to år siden. Hadde gått 1200 timer når vi kjøpte den, fungerer den dag i dag som bare det. vi kjører ca. 300 daa/år og det er ikke noe problem. 8030 har noe mindre risterareal, men på 150 daa er det null stress!

Hvis det er femmer kommer den fra fiat/iveco og er den samme som sitter i Fiat 980/1080. Beryktede motorer som går og går - hvertfall det jeg har hørt. Knalltresker til 80000,-

Er det hydraulisk tømmetut og utskyt på vinna så er det en ekstra bonus.

Løp å kjøp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løp og kjøp til den prisen. hvis time antallet stemmer har du tresker i mange år. har en kompis som tresker 1000 daa i året med en slik en med fiat motor i. men hold elevatorer stramme, det første av betydning som må skiftes er mellom gulvet i elevatorene. tresker selv 500 daa i året med en gammel new holland 1520 bare går og går, liten tvil om at new holland er av de beste treskerne i forhold til kvalitet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har løpt og kjøpt.

 

Motoren er en femmer fra Fiat, ja. Det er utskyt på vinna og hydraulisk tut.

 

Skal sjekke elevatorene i løpet av vinteren som mbt sier. Ellers virker det som om reima fra motoren til framdriftsvariatoren er slakk (evt slitt), den hyler litt når man starter på 3. gir. Eller er det noe annen justering som må til?

 

Jeg tar gjerne imot flere tips (og knep fra Emil) fra dere som har greie på slike treskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt olje på gearbox ca 20 liter? og knivtrekk ca 1 liter?80/90 det er nivåplugg begge steder. detta koster lite og er det gjort så er det i ordning

 

på alle reimer inkludert loe elevator er det nivå indikator på strammeskruen sjekk at dette stemmer

 

sjekk at loe elevator er korekt og at den går rett/jevnt.nivåindikator der å på begge sider

 

se etter at kornplata under slager er rein, skrap blåsbort fastgrodd møkk-slik så det ikke ruster-

 

stram opp elvatorene nermer stramminga seg max og den fortsatt er slakk så pell av en lekk,settpå en halvlekk. sjekk den her når du er halveis i høstinga di.

 

reimer er slite deler så det er bare å bytte når det nærmer seg tvilsome tilstander. best å gjøre i god tid før den skal brukes

 

du kan jo titte på hydrualik olja og filteret sitter bak motorn- bytte? er det gammel frostveske? la motorn gå på tomgang og blås reint radiator med trykkluft ifra utsida- (det der gjøres mest komfortabelt utendørs!)

 

sett på nye kniver i kutter os ny kniv /fingerer koster litt men utgjør mye i praksis

 

les service boka den er veldig fin!

m bare gode tips og godt smørekart!

fantastisk god tresker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...