Gå til innhold

Hva trenger jeg til 250mål dyrket?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har ca 250 mål dyrket. Ligger 300-400 m over havet og det er kun korndyrking. Ikke vanningsmuligheter. Er på indre østland. Det jeg har av "utstyr" fra før er en mf6255 med laster, en gammel 35x og en gråtass som egentlig ikke er og regne med. Jeg har lyst til og ta over jorda selv mest pga av at jeg har lyst. Ser ikke for meg og tjene så mye mer enn de 60 000,- jeg får i forpaktningsavgift. Men så kommer det store spørsmålet. Hva trenger jeg av utstyr? Tenkte for meg selv at jeg skulle ta utgangspunkt i 6255 og kjøpe utstyr som den taklet. Jeg jobber utenom og er avhengi av at det går litt unna når jeg kommer igang. Hva lønner det seg og leie inn av det hele? Bare tresking f.eks? Og hva slags utstyr vil dere anbefalle? Ser for meg: trommel, skålharv, såmaskin osv, men hva slags prisklasse og hvilke merker.

 

Takker på forhånd for alle svar. Jeg er så si uerfaren på jordbruk. Kjøpte gården på odel da jeg fikk mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fergus6255_1

Jeg har ca 250 mål dyrket. Ligger 300-400 m over havet og det er kun korndyrking. Ikke vanningsmuligheter. Er på indre østland. Det jeg har av \&quot\;utstyr\&quot\; fra før er en mf6255 med laster, en gammel 35x og en gråtass som egentlig ikke er og regne med. Jeg har lyst til og ta over jorda selv mest pga av at jeg har lyst. Ser ikke for meg og tjene så mye mer enn de 60 000,- jeg får i forpaktningsavgift. Men så kommer det store spørsmålet. Hva trenger jeg av utstyr? Tenkte for meg selv at jeg skulle ta utgangspunkt i 6255 og kjøpe utstyr som den taklet. Jeg jobber utenom og er avhengi av at det går litt unna når jeg kommer igang. Hva lønner det seg og leie inn av det hele? Bare tresking f.eks? Og hva slags utstyr vil dere anbefalle? Ser for meg: trommel, skålharv, såmaskin osv, men hva slags prisklasse og hvilke merker.

 

Takker på forhånd for alle svar. Jeg er så si uerfaren på jordbruk. Kjøpte gården på odel da jeg fikk mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg ville skaffa meg mest mogleg kunnskap om det du skal dyrke før du tek att jorda di. Det er ikkje berre å setja i gang utan å vita kva ein skal gjera for at det du skal produsera vert bra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fergus6255_1
Jeg har ikke tenkt og starte opp fra neste år så dette er en langtidst planlegning. Jeg har god kontakt med han som forpaktet før han som har det nå og har planlagt og spørre han om råd. Det jeg er ute etter er hva jeg trenger og kjøpe av utstyr og hva som lønner seg og gjøre selv. Naboen f.eks harver, så kommer det en og sår deretter tromler han så har han ikke noe mer med det bortsett fra sprøyting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Til 250 mål korn ville jeg helt klart ha kjøpt en brukt Kverneland vendeplog. Med vendeplog sparer du deg mye kjøring på vendeteigene og du slipper å kjøre igjen aurfår på midten. Du kan få en bra vendeplog til en grei pris.

Hvor stor er traktoren din? Har den laster? Hva slags jord har du? Mye stein?

Hvis du skal kjøpe mye redskap ville jeg vurdert å handle av noen som legger ned drifta. Disse er det mange av og du kan få en god \&quot\;pakkepris\&quot\;. Jeg ville uansett hatt med meg noen som har peiling. Sats på å kjøpe pent brukt ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...