Gå til innhold

Småbruksredskap for Volvo 430 og 80 mål jord


Gjest

Anbefalte innlegg

Har akkurat anskaffet meg et lite småbruk (80 mål) som jeg skal benytte til noe fornuftig. Har en Volvo 430 og trenger derfor litt anbefaling på hva slags passende utstyr jeg bør kjøpe (merker/modeller/størrelser etc.). Blir ikke aktuelt å kjøpe noe nytt, så jeg ser for meg å kjøpe en del brukt fra finn, avisannonser og lignende.

 

Jeg trenger en plog (2 eller 3 skjær?), slodd, harv og trommel til jordbearbeidingen.

Det er kun sandjord utstyret skal brukes på.

Satser på å benytte en del av arealet til høy, så jeg ønsker å anskaffe en gjødselspreder, slåmaskin og en rive. Presse har jeg tilgang på fra før.

Poteter til eget bruk står også på planen, så jeg behøver nok en to-rads setter, hypper og en liten opptager.

 

Vil helst ha kvalitetsutstyr, som holder til litt bruk..

 

Noen som har noen formeninger om hva jeg bør kjøpe? Setter stor pris på litt hjelp da jeg ikke har så stor oversikt i merkejungelen for landbruksutstyr de siste 30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat anskaffet meg et lite småbruk (80 mål) som jeg skal benytte til noe fornuftig. Har en Volvo 430 og trenger derfor litt anbefaling på hva slags passende utstyr jeg bør kjøpe (merker/modeller/størrelser etc.). Blir ikke aktuelt å kjøpe noe nytt, så jeg ser for meg å kjøpe en del brukt fra finn, avisannonser og lignende.

 

Jeg trenger en plog (2 eller 3 skjær?), slodd, harv og trommel til jordbearbeidingen.

Det er kun sandjord utstyret skal brukes på.

Satser på å benytte en del av arealet til høy, så jeg ønsker å anskaffe en gjødselspreder, slåmaskin og en rive. Presse har jeg tilgang på fra før.

Poteter til eget bruk står også på planen, så jeg behøver nok en to-rads setter, hypper og en liten opptager.

 

Vil helst ha kvalitetsutstyr, som holder til litt bruk..

 

Noen som har noen formeninger om hva jeg bør kjøpe? Setter stor pris på litt hjelp da jeg ikke har så stor oversikt i merkejungelen for landbruksutstyr de siste 30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det er jo en liten traktor du har, 44hk, så det er nok 2-meters redskap som må gjelde for deg.

 

-Plog, to-skjærs 12´ teigplog, Kverneland eller Kyllingstad. Står jo tusenvis av disse under gamle (og nyere) låver i hele Norge.

-Harv, f.eks en gammal Kyllingstad Hydraula 21tinds.

-trommel må jo bli Moelvens enkelmodul, 2meter.

-Slåmaskin JF CM167

-sidevenderive JF HSR 200R

 

Har du såmaskin? En Stokland vil jo være uslåelig for deg.

 

Vet ikke i hvilken skala du skal dyrke potet, men umiddelbart tenker man jo på en enkel kastehjulsopptager. Fra Reime f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

...ser jo nå at du skal dyrke potet til eget bruk. Da er det vel en kastehjulsopptager som er mest aktuelt vil jeg tro. Du må krabbe rundt på knærne da, men...

Underhaug er vel enerådende på hyppeploger og potetsettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er berre å leite på finn.no. Eg vil heller satse på S-tinneharv med sloddeplanke enn C-tinneharv. Med erfaring frå MF 35x til denne redskapen, er det nok med 2,5 m breidde. Til kunstgjødsel kan ein finne mykje billige spreiarar som ikkje rømmer ein heil storsekk. Finn du ein brukt Vicon pendelspreiar som rommer 1/2 storsekk, har du grei redskap. Undersøk om pendelen er skadd før du kjøper. Traktoren har både trekkraft og løfteevne til å handtere trommel opp mot 3 m.

 

Generelt er det best å undersøke om merket er framleis i produksjon. Då vil det vere muligheter for å få deler framover. Ellers er det greitt å ta ein prat med eldre bønder/kårkallar i nabolaget. Dei har sannsynlegvis erfaring eller kjennskap med merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn med å skaffe deg tvilling, gir god effekt.

 

Tja slåmaskin er kuhn, mulig det finnes en på 180.

 

Rive, jf sidevender passer bra, eller vicon,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar. Blir nok en kverneland toskjærsplog på meg, men hvordan er det med deletilgangen på disse? Lettere å få tak i desto nyere plogmodell?

 

Har sett litt på Underhaugs enkle 1-rads belteopptaker, denne ser jo atskillig mer praktisk ut enn en kasteopptager. Noen problemer med beltene på slike opptagere, går det an å få tak i deler hvis et slikt skulle bli ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hey Joe.

 

Gratulerer med småbruk! Deler til Kverneland MZ fikk jeg på Felleskjøpet. Prøv å finn en med støttehjul, jeg skulle ønske jeg hadde det på min plog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...