Gå til innhold

dyrking


Gjest

Anbefalte innlegg

Var ett innlegg her for ei lita stund siden om dyrking og grøfting. Skal til å grøfte i myr nå, og har lyst å gjøre det 100%! har kjøpt inn 6" rør, så det skal vel holde. Men det er jo massen rundt røret som gjør jobben, usikker på hva som er best i lite omdannet myr? Lurte på om eg skulle kjøre granpas igjennom fliskutter da dette råttner seint. Vet ikke helt med duk, er det nødvendigt? Singel? Sand? Har litt tro på flis i myr da det er litr oksygen som igjen vil føre til en sein råttneprosess.

Erfaringer motas med stor takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bruk av duk er &quot\;forbudt&quot\;. Den vil etter en stund tilslammes og gå tett. Flis går til nøds, og er jo ofte billig i bruk. Men har du tilgang til sand eller fin singel(nøttesingel), ville jeg uten tvil brukt det. Flis kan gjerne vare i 15-20 år. Legger du ned mye arbeid med djupe grøfter og 6 toms (4 toms hadde nok vært nok) røyr og godt med singel/sand vil kansje grøftene virke om 50 år også. Godt satte steinveiter som ble gravd djupt nok og bygget skikkelig for 40-50 år siden er i alle fall på leirjord like fine i dag......Lykke til med jobben.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er nok mange teorier her hva som er best filtreringsmateriale. Var på et møte hvor en fra norsk landbruksrådgivning holdt foredrag om grøfting. Han mente at sagflis var det beste. Sand, pukk mv. var fy. Halm ble (heldigvis) ikke nevnt (har faktisk vært forsøkt brukt dette også, med dårlige resultater). Heller ikke nedpakking i bakhon ble nevnt (dette har jo fungert meget bra mange steder) Personlig mener jeg at også sagflisa blir for tett og bidrar til å tette til drensrøret framfor å filtrere mot de omkringliggende massene og lede vannet inn mot røret. Jeg tror på pukk med en dukremse oppå pukken som forhindrer massene på toppen mot å trenge ned i pukken. Da fanger man likevel vannet i grunnen med pukken, og den holder seg relativt fri for jord. Er åpen for at grov hoggerflis kan gjøre samme nytten, da også med en remse duk oppå flisa. Men gjør for all del ikke slik som en del entreprenører har gjort i de siste årene med å pakke inn rør og pukk i ei pølse av duk - da kan man like gjerne la være å drenere. Er visstnok en grei metode når man drenerer rundt hustomter, men må ikke adopteres som metode på jordedrenering. Tror dessverre at mye av kunnskapen om jordedrenering har gått tapt hos entreprenørene i løpet av de siste tre tiårene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bruk 16-22 singel.

Sand tetter porene i drensrørene. (med unntak, stedlig sand inneholder oftest for mye finstoff til å oppnå tilstrekkelig filtereffekt)

Sagflis kan være greit nok og billigere enn singel i noen tilfeller, men ikke bedre.

Fiberduk? -NEI!

 

Bruk rørtykkelse etter behov og grøftelengde.

Gjerne 6 toms rør i hovedgrøft og 4 toms i stikkgrøft

Ved behov, dobbel 6 toms eller større.

 

Om mulig, legg ekstra fall på grøfting i myr, den vil sige når du drenerer ut vannet

 

Go tur!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg er ikke enig i at pukk er det rette å bruke. Pukk filtrerer ikke spesielt bra, og finstoff i jorda vil ikke bruke spesielt lang tid på å nå røra. Med sand mente jeg rein sand uten finstoff (støypesand). Det blir brukt en del rundt her-Personlig foretrekker jeg singel, og da nøttesingel 8-16, men større singel går nok bra også. Det viktigste er vel å ikke spare på det man legger over. Man bruker mye tid og penger på grøfting, men &quot\;gniter&quot\; på filtermaterialet.....det blir feil mener jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Kan ikke noen skrive oppskriften på dyrking av myr her ? Jeg så for meg selv at jeg gravde gode grøfter med forholdsvis grov singel under og over rørene og lukket igjen ? Det beste er kanskje noe finere singel nærmest røret og så grovere utenpå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strilen_1
Mye gode svar!Har tenkt på den duken ja, tror ikke det er noe greier. Er det noen som har gravd opp en 20-30 år gammel grøft å sett på igjenomtrengning? Hørt att grov singel skal være dårlig da du får fort igjennomttengning av jord. Tror det var bioforsk så sa att singelen skulle være sortert fra 2 mm og oppåver, ser for meg strøsand. Men det blir ett dyrt alternativ. Har litt tro på justere flishoggeren på finest mulig flistørrelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har ikke tro på at flis er mer bestandig i myr enn i annen jord. Resultatet etter drenering skal vel nettopp være å tørrlegge det som er over drensrøra. Når myra dreneres må vel flisa utsettes for like mye luft som i annen drenert jord ??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Her på Østlandet er det flis som gjelder. Grus/Singel blir brukt ved større arbeider som uttrekk, der det er spesielt bløtt i grøfta osv. Flis er billig, det filtrerer godt, og sakte nedbryting av flisa fører til at det fungerer i mange-mange-mange år. Grus, Singel osv. blir altfor dyrt herover. Kan heller ha i mye flis med god samvittighet.

Og, som det ble påpekt tidligere er det viktig at du grøfter med godt fall ut mot &quot\;kantene&quot\; av myra. Når du fjerner vannet vil nedbrytingsprosessen eskalere pga. tilgang på oksygen og myra vil synke, fra toppen og ned og fra bunnen og opp. Grøfter du med for lite fall vil det etter noen år bli bakfall i grøftene. Et alternativ er å lage kanal rundt hele myra sånn at du holder den under vann, men kontrollert. Grunnvannspeilet vil stå oppunder overflaten, men være dypt nok til at det er mulig å komme over med maskiner. Sannsynligvis den jorda med best avlingspotensiale, men følsom for tunge maskiner. Plutselig sitter du der med 4 sprøytehjul og to stigtrinn og slurer i grunnvannspeilet \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har vært nede på flere grøfter som ble lagt i den første tiden med plast og dekket med ca 20 vanlig sagflis fra sagbruk. Ble lagt ned tidlig på 70-tallet. Grøftene fungerer upåklagelig fremdeles og ca 50% av flisa var gjenslammet. Regner med at de holder i 40 år til. Lettleire og litt myr. Bekrefter problemet med at myra mineraliseres og synker. Godt fall må til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Ved grøfting på myr er det viktig att grøftkastet får ligge over vinteren før du skyver igjen grøfta, dette for å fryse istykker jorda og åpne porene, da får du omtrent samme effekt som om du fyller grøfta med filtermasse. I tillegg er det viktig att du får ledet bort overflatevannet effektivt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke gravd opp grøfter systematisk, det ville være meningsløst. Har imidlertid vært nede på de noen ganger de siste par årene og tilstanden har stort sett vært bedre enn forventet. Når vannet har kommet opp og jeg har trodd det har vært tette grøfter, har det ofte vært andre årsaker. Særlig har utløpet til bekk vært et problem der kantvegetasjon har trengt gjennom slissene i rørene og tettet, og vannet har kommet opp langt unna der problemet har vært.

Sagflisen har vært gråfarget og dels oppråtnet og gjenslammet i omtrent halvparten av sjiktet på ca 20 cm. De nederste cm har vært gul og fin, nesten upåvirket av årene.

Kan ikke si noe om hvorfor den ikke har råtnet opp, bare beskriver hva jeg har sett. Imidlertid er det vel en mangede faktorer som spiller inn som Ph, lufttilgang, jordart osv. Det jeg imidlertid mener å ha erfart er at den grøftingen som ble gjort med Rådalshjulet med sagflis som overdekning på 70-tallet, var svært vellykket og har en svært lang levetid.

Jeg vet ikke om den gjenslammingen av det øverste sjiktet av sagflis kan hindre vannet i å nå fram til grøftene. Har imidlertid ikke noen følelse av det.

Det ble brukt Glavaremser en kort stund, men det var vissnok helt misslykket (har ikke vært brukt her hos meg.)

Når vi nå ser økende grøftebehov, mener jeg det har sammenheng med økende sommernedbør og tyngre maskiner. Problemene er størst der det er feil med dreineringen (som nevnt ovenfor) og der det tidligere ikke har vært grøftet pga god egendrenering.

I noen grad kan nok dette bedres med grubbing. Har nå i våres sett hvor mye raskere vannet har sunket ned etter høstpløying enn tidligere da det ligger i stubb eller har vært høstharvet. Nå har vi fått brutt opp harvesålen på 8-10 cm dybde. For oss som kjører mye pløyeløst, kan høstpløying i ny og ne være et godt tiltak.

Men for all del: mange steder er det kun ny dreinering som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

sagflis fra sirkelsag eller kjedesag isolerer godt. ser at en kan finne snø under hauger av sagflis, så da vil jeg tro at den også kan hindre frost i drenrørene.

ser det skrives om flis av grankvist, hvorfor ikke bruke heile grankvister? skulle tro de kunne ligge enda lengre enn flis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vår erfaring er at mose er det beste å bruke som filtermateriale. Noe krevende å samle mose, men det fungerer kjempebra. Har naboer som har prøvd flis/sagspon og det fungerte svært dårlig. Har du tilgang på mose, bruk det. :)

 

Og hvis det er dyrking av myrer dere holder på med, så hjelper det svært godt å fylle grøfta med sand i stedet for matjord, det hjelper å stabilisere jorda samt drenerer godt, men som sagt bruk mose som filter. Bruker man singel rundt rørene er det stor fare for at sanden vaskes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...