Gå til innhold

Beste framgangsmåte på jordbearbeiding på grunne forhold


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

I min verden so er stort sett alle bakkane eg slår med grunne kisteveiter der da ikkje går ann å bruka plog pga faren for å ødelegga.

Kva er beste fremgangsmåte for å få jorda klar til å SÅ i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Brakking om hausten, og harving såing om våren. Fungerer i hvertafall greit der du har &quot\;laus&quot\; jord. som på myr og lete jordarter. Jeg bruker ei s tind harv å drar over tre fire ganger,deretter sår og tromler jeg. Det må nok ikke være av den aller letteste og minste harva,om du skal få beareida det nok. Alternativet er vel ei skålharv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Brakking om hausten, og harving såing om våren. Fungerer i hvertafall greit der du har &quot\;laus&quot\; jord. som på myr og lete jordarter. Jeg bruker ei s tind harv å drar over tre fire ganger,deretter sår og tromler jeg. Det må nok ikke være av den aller letteste og minste harva,om du skal få beareida det nok. Alternativet er vel ei skålharv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Brakking først, so ei runde eller to med rotorharv. Dei går ikkje so djupt so ein plog gjer. Resultatet er bortimot like bra som med plog, sjølv om somme påstår anna \;). So er det berre å så og tromle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Brakking først, so ei runde eller to med rotorharv. Dei går ikkje so djupt so ein plog gjer. Resultatet er bortimot like bra som med plog, sjølv om somme påstår anna \;). So er det berre å så og tromle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rotorharv er vel og bra det....til sitt bruk. Du sier en runde og to......en runde bør være mer en nok med ei rotorharv. Og på myrjord bør en holde rotorharva borte. Den bearbeider og knuser for mye,så en får et tett lag på toppen av myra som ikke vannet renner gjennom. Det billigste og enkleste i ditt tilfelle vil helt klart være kun å harve. Jeg har gjort både gjennlegg med harv og med rotorharv flere ganger, og jeg ser ingen forskjell. Så da velger en selvsagt den billigste og enkleste metoden. Når det er sagt pløyer jeg all jord som pløyest kan. Dette forsi det uten tvil gir en eng som varer lenger før ugresset kommer tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rotorharv er vel og bra det....til sitt bruk. Du sier en runde og to......en runde bør være mer en nok med ei rotorharv. Og på myrjord bør en holde rotorharva borte. Den bearbeider og knuser for mye,så en får et tett lag på toppen av myra som ikke vannet renner gjennom. Det billigste og enkleste i ditt tilfelle vil helt klart være kun å harve. Jeg har gjort både gjennlegg med harv og med rotorharv flere ganger, og jeg ser ingen forskjell. Så da velger en selvsagt den billigste og enkleste metoden. Når det er sagt pløyer jeg all jord som pløyest kan. Dette forsi det uten tvil gir en eng som varer lenger før ugresset kommer tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg vil no påstå at du fornyar jorda bedre med en rotorharv i grunne bakkar en du vil med kun ei harv. Her var det kun snakk om i bakkar, ikkje myr ol.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg vil no påstå at du fornyar jorda bedre med en rotorharv i grunne bakkar en du vil med kun ei harv. Her var det kun snakk om i bakkar, ikkje myr ol.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Poenget her var vel å få til et såbed som frø kan spire greit i uten å pløye. Om du da velger å leie rotorharv,eller velger å kjøre over med vanlig harv er vel ett fett? Jeg ser ingen grunn til å leie rotorharv til 1000 kroner timen om en kan gjøre samme jobben med ei vanlig harv en har selv. Frøa vil spire like godt i begge såbeda. Rotorharva vil riktig nok jobbe litt dypere, men hva er poenget med det, når en uansett ikke kommer stort mer en 6-8 cm ned likevel.Om du har mye stein vil det kansje være et poeng med rotorharv, om ikke steinen er for stor. Begrenset hvor stor stein du kan gjemme i 8 cm såbed......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Poenget her var vel å få til et såbed som frø kan spire greit i uten å pløye. Om du da velger å leie rotorharv,eller velger å kjøre over med vanlig harv er vel ett fett? Jeg ser ingen grunn til å leie rotorharv til 1000 kroner timen om en kan gjøre samme jobben med ei vanlig harv en har selv. Frøa vil spire like godt i begge såbeda. Rotorharva vil riktig nok jobbe litt dypere, men hva er poenget med det, når en uansett ikke kommer stort mer en 6-8 cm ned likevel.Om du har mye stein vil det kansje være et poeng med rotorharv, om ikke steinen er for stor. Begrenset hvor stor stein du kan gjemme i 8 cm såbed......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Husk å skille mellom horisontalfres/harv og rotorharv. Det er to forskjellige ting når det gjelder ødelegging av jordstruktur. Horisontalfresen ødelegger ikke jorstrukturen slik som rotorharva gjør det. Jeg har god erfaring med fresen på myra. Og i myra jobber jeg uten problem ned til 15 cm med fresen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Husk å skille mellom horisontalfres/harv og rotorharv. Det er to forskjellige ting når det gjelder ødelegging av jordstruktur. Horisontalfresen ødelegger ikke jorstrukturen slik som rotorharva gjør det. Jeg har god erfaring med fresen på myra. Og i myra jobber jeg uten problem ned til 15 cm med fresen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det går fint å brakke om våren eller på gjenveksten etter beiting/grashausting. I tilfelle det er mykje stubb som står att, må du pusse over med beitepussar, forhaustar eller liknande for å knuse stubben. Så spreier du husdyrgjødsla og evt. kalk. Deretter er det berre å ta ei S-tinneharv og kryssharve arealet. Til slutt sår du rett i denne ruskemarka. Det kan vere litt vanskeleg å sjå traktorsporet etter forrige drag. Har du sol, det gunstigast å få den inn frå sida når du sår.

 

Gjenlegget vil sjå ut som ei ruskemark når du er ferdig. Men graset vil komme opp og kamuflere rusket i løpet av nokre veker. Har du mykje stein i jorda, vil du oppdage at plukkinga vil gå raskare, og mengda bli mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det går fint å brakke om våren eller på gjenveksten etter beiting/grashausting. I tilfelle det er mykje stubb som står att, må du pusse over med beitepussar, forhaustar eller liknande for å knuse stubben. Så spreier du husdyrgjødsla og evt. kalk. Deretter er det berre å ta ei S-tinneharv og kryssharve arealet. Til slutt sår du rett i denne ruskemarka. Det kan vere litt vanskeleg å sjå traktorsporet etter forrige drag. Har du sol, det gunstigast å få den inn frå sida når du sår.

 

Gjenlegget vil sjå ut som ei ruskemark når du er ferdig. Men graset vil komme opp og kamuflere rusket i løpet av nokre veker. Har du mykje stein i jorda, vil du oppdage at plukkinga vil gå raskare, og mengda bli mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...