Gå til innhold

Claas 375


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med slik presse? Driftssikker å stabil? God kutting(utifrå at det er berre 16 kniver)?

 

Har også fått tilbud på 454, er den verdt 50000,- meir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rollant 375 er en meget god presse, den har jo samme valser som en 454 og hydraulisk nedfellbar bru. Når det gjelder kutting så må vi aldri glemme at det viktigste for kuttingen er at knivene er kvasse. Hvis en er veldig opptatt av kutting så betyr jo selvsagt antall kniver en del. I forhold til testen som ble utført av Bedre GÅrdsdrift på Claas Rollant 455 RC så viste den at ballevekten ble lite påvirket av å øke knivantallet. Jeg tror personlig at MPS har større betydning i denne sammenhengen. EN Rollant 454 har ikke MPS, men det har 375 og 455. Effektbehovet er jo også en faktura som spiller inn her. Det er større på 454 enn 375. Begge er gode presser, men et valg må en jo ta.

 

Lykke til hilsen fra Ståle Steel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Ser du sammenlikner med 454 ,men 454 å 455 er like med unntak av MPS'n?

 

Kan kuttinga på class med 16 kniver tåle sammenlikning med 20 kniver fra orkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Har ingen erfaring med 375. Men har selv hatt 355 uni,bytta i fjor til 455 uni. Forskjellene er som natt og dag.455'n har mye bedre kapasitet,tyngre baller,og mye bedre kutting. Men effektbehovet er jo også større. Trur ikke jeg ville kjøpt claas uten mps. Lykke til med valget!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er singelpresse som er mest aktuelt her, så da vil eg tru att kapasiteten er omtrent lik.

Men hvor mye effekt vil du si att en bør ha på ei 455 presse da? Om du ser bort fra effektbehovet til pakkern å meirvekta på combi'n.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kapasitet,tenker jeg mest på hvor&quot\;sulten&quot\; pressa er i innmatinga. Kjører en del raskere med 455'n enn 355'n. Kjører etter 8m rive. Drar med en trinnløs 175 hester. Går greit det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en liten faktainformasjon vedrørende spørsmål om kuttekvalitet.

Claas har 4 tinderekker i spiralform på rotoren og 16 henholdsvis 25 kniver på 375 og 455 på pressene. Dette gjør at hver kniv får jobbe mer og oftere enn på pressser som har færre tinderekker.

 

Orkel har 2 tinderekker, liten spiralform

Alle Vicon har 3 tinderekker, sprialform mot senter

Krone 3 tinderekker av de presser jeg har sett, spiralform.

 

Uansett merke, kvasse kniver og stor streng (raket streng) gir best kutting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at spørsmålet er om Claas sine 16 knivet kan sammenlignes med Orkel sine 20. Det kan de så absolutt. Claas har samme avstand mellom alle knivene, samt mellom den ytterste kniven og veggen i pressa. Orkel har mye større avstand fra veggen og inn til den første kniven sammenlignet med avstanden mellom knivene. Det betyr at det blir en del gras som blir lengre, og kuttelengden blir ujevn. Dette gjør Orkel for at ballene ikke skal ry synd i sidene. Glass med MPS presser så kompakt at det ikke er noe problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at ballene ikke ryker pga at de er pressa så kompakt er rett og slett bare tull! Har du ikke nett/breiplast på ballen ryker den uansett hvor hardt den er pressa. Samme om det er langt gras i kanten eller ikke. Kjørte før Claas 250 (med mps). Har idag en 354 (uten mps). Vi presser akkurat like harde baller idag som vi gjorde før, så denne overbegeistringen for mps er jeg ikke med på. Den er så absolutt et svakt punkt, iallefall på tidligere utgaver. Det har mye mer å si hvem som sitter bak rattet enn hva slags presse du har. Rak sammen graset og du får mye bedre kutting. Orkel skal jeg ikke uttale meg om, for den har jeg ingen erfaring med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claasbonde:

 

Så du mener at det ikkje er verdt å legge i litt penger for å få MPS?

Testen i BG sier jo att den har noe for seg da på godt fortørket gras..

Ellers har du noe å utsette på pressa? Fornøyd med kuttinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å stupe inn i denne debatten, men når man har sagt A må man også si B..... Jeg er forsåvidt fornøyd med Claas. Både den gamle 250 (14 kniver) og den nye 354 (16 kniver). De lager fine baller begge to. Veldig god pickup og grei nettbinding. Ballene er godt pressa, og kuttinga er helt ok på den nye. Men raking tror jeg har mer å si enn antall kniver. Dessuten er sølvfølgelig skarpe kniver helt avgjørende. På 250 pressa ble rotoren etterhvert så slitt at dette reduserte kuttinga en hel del. Dessuten hadde den mye tynnere gods i innmaterstjernene på rotoren enn det claas bruker idag. Ved steinkjøring ble disse bøyd og tok borti knivene. Etter å ha studert samtlige presser på Agroteknikk ser det ut til at det er Orkel som har tjukkest gods i innmaterstjernene idag. Den rotoren ser utrolig kraftig ut, men som sagt har jeg ingen erfaring med Orkel.

 

Når det gjelder MPS så vil jeg fraråde deg å kjøpe mye brukt presse med det. Når du fyller kammeret på ei presse med MPS vil nederste rull på MPS få veldig stor belastning og presse ballen alene helt til den har fått full diameter. Første generasjons MPS var mye svakere enn dagens, og lagerhavari på nedeste rull på MPS må du regne med før eller senere. Dette er ei tikkende bombe som selvfølgelig ryker idet du har det på det travleste midt i slåtten. Et annet svakt punkt er nederste rull på luka, og rullen helt i bunnen av kammeret. Godset i rullene er for tynnt, og sprekker etterhvert . Skal du bytte rull og kjøpe originalt, koster den deg ca 11500,- pluss nye lager pluss verkstedtimer. Du kommer garantert over 20000,- totalt. Her er heldigvis lagrene mye grovere på seinere modeller. 354 er selvfølgelig mye kraftigere og har tjukkere gods og større lager. Kjedene er kraftigere, og MPS (på 355) er sterkere. Men slik er det vel på alle presser. De blir sterkere og bedre på nye modeller i forhold til de gamle.

 

Grunnen til at det ble presse uten MPS var for det meste skepsis til dette pga negative erfaringer med den gamle. Men jeg ser at testen i BG viser at MPS har noe for seg. Men på rått gras hadde den absolutt ingen betydning. Husk at Claas 455 var den pressa i testen som behøvde desidert mest effekt. For å sitere BG: Tung ball har sin pris. Det at vi presser like harde baller i dag uten MPS som vi gjorde før med MPS har nok flere forklaringer.

 

På godt fortørket gras har jeg veldig tro på varialbelkammerpresse. Rask og med lite effektbehov. Jeg presser sjelden veldig tørt gras, men har hatt en del problemer på 354 med at ballen sitter fast i kammeret når jeg åpner bakluka. Dette ved ca 60% ts, og når jeg skal legge ballen i slak motbakke. Dette har nok med at nederste rull i kammeret er forholdsvis langt bak. Dette skjer aldri på ei variabelkammerpresse der ballen blir &quot\;dytta&quot\; ut av kammeret.

 

Jeg vil hverken anbefale eller fraråde noe som helst av den enkle grunn at forholdene er forskjellige fra den ene til den andre. Du kan bli veldig godt fornøyd med Claas, men du kan også oppleve mye trøbbel. Et raskt søk her på forumet viser det.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det ble gjort en konstruksjons endring av mps'n fra 355. På 250/255 sitter valsene på &quot\;linje&quot\;,har selv hatt problemer med stjernevalsen(den i midten) på 255 uni jeg hadde. Fra 355 sitter valsene litt i bue,som gjør at valsene får mere lik belastning. Nå er det vell også smøring av lagere i mps. Vi har pressa ca 60 000 baller med med ulike claas presser,og mener vell at ballekvalitet har blitt litt bedre for hver nye modell. Men alt som brukes ryker jo,så en god forhandler er jo viktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig mange gode innlegg i denne saken, og i forhold til mange andre debatter har det vært saklig hele veien. Det var jeg som kjørte Claas pressa under testen i samarbeid med Bedre Gardsdrift. Jeg kjenner derfor dette ganske godt. Det er klart at det MPS er av enn annen kvalitet nå enn på 250 pressene. Det er nå også smøring på lagrene på MPSen. Videre viser testen at det er når det er tørt at det er størst forskjell mellom presser med MPS og presser som ikke har det. Alle bør jo fortørke graset en del, og da vil resultatet bli høyere tetthet i ballene med MPS sammenlignet med presser uten.

 

Lykke til i valg av presser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd_Magne_1

@ Ståle Steel. Da synes jeg at, og det er vanlig praksis her inne, du presenterer deg som selger av blandt annet Claas traktor og redskap. Det gir bedre troverdighet om, du gjør det når du uttaler deg om fag. Og det virker mindre troverdig når en selger ikke engang registrerer seg, men &quot\;kun&quot\; som en menigman.

Odd Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge selgere å andre aktører kommer med fornuftige innlegg, så er det jo bra synes eg. De har jo god kjennskap til produktene, å kan belyse spesiellt de positive tingene!

 

Fortsatt inntresert i erfaringer med claas presser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Arne og andre interessert i Claas og MPS egenskapene.

 

Vi står gjerne til tjeneste og svarer på spørsmål om de endringer og utvikling som har foregått på Claas presser siden de lanserte den unike MPS egenskapen i 1998-1999.

Vi kan redegjøre for MPS sin betydning under gitte forhold og den vedlikeholdspris som denne egenskapen har, og videre den utvikling og forbedring som er foretatt opp gjennom årene.

 

Vi har levert Claas presser siden 1985 og kjenner produktene godt både som salgsorganisasjon/ verksted erfaring og ikke minst egenerfaring ved kjøring og bruk.

 

Claas har presser med og uten MPS, samt variabelkammer, ditt behov avgjør valget.

 

Send oss gjerne en epost eller slå på tråden.

mvh

www.landmaskin.no

750 63 700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser betraktningene som er kommet fram vedrørende om jeg skal stille med fulllt navn eller ikke. Det er ok, men jeg jobber ikke lengre med landbruksmaskiner og har dermed ikke noe interesser i hva som selges eller ikke. Jeg er mest interessert i fakta. Jeg har sluttet med landbruksmaskiner for et halvt år siden.

 

Lykke til videre i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Claas455 har mange gode sider . Stor kapasitet og svært harde og godt kutta baller.

Noen mener at med claas er det grunn til å stille spørsmål om driftssikkerheten og valg av løsninger på kritiske punkt?

Hvilke forbedringer er gjort på årets presser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har claas omsider tatt grep om produktkvaliteten?

Smørbare lagre rund baut?

Sitter alle sensorer ordentlig fast?

Holder de en 15000 ballers sesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...