Gå til innhold

Frakte mineralgjødsel på storsekkløft


hansor

Anbefalte innlegg

Gjest Ragnar Valdemar

Jeg har ikke motforestillinger mot dette, men du hører kanskje selv at trafikksikkerheten ikke er helt ivaretatt?

Vil tro Politiet også er interessert i å stoppe en slik farkost. Hva gjør du om det skulle skje noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jogeir M. Agjeld

Eg vil verken seie bastant ja eller nei til akkurat denne. Til det veit eg for lite om tolegrensene til storsekken. Har tru på at den toler det. Føresett at sekken toler det, og ville eg spandert på ein stropp rundt magen på sekken, så der ikkje er risiko for at den kan slenge hit og dit. Pass på at stroppa ikkje kan falle av om den vert slakk undervegs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt klart du må stroppe den, slik som Jogeir skriver.
 

Tanken har aldri slått meg å kjøre det langs vei med sekker i løftet, men jeg har ved flere anledninger lastet et par sekker i snøskuffa og tilta den godt opp i lasteren, med full spreder bak, slik at jeg slipper så mye hit og dit.
Kan sikkert diskuteres lovligheten med 1200 kg i skuffa, men kjører heller i rusletempo den ene turen med tre sekker, en å grisekjøre tre turer for å fylle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å like slike løsninger, men akkurat dette syns jeg høres litt i meste laget ut.

Kommer det ei hump, kan du risikere å glippe festet sekken henger i. Skal du absolutt ha med deg en gjødselsekk uten å bruke henger, ville jeg heller satt den på en pall og dratt en stropp rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballyboy

Hei 

Mener å huske at transportering av gods i frontlasteren er forbudt etter offentlig vei. Mulig jeg tar feil.......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jogeir M. Agjeld

Du har heilt rett: Transport av gods i lastaren er ikkje lov. Her var det snakk om å transportere på trepunkt bak. Samd i at det å frakte på palle - med stropp rundt - er eit betre alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilynet her oppi Gudbrandsdalen seier det er ulovleg langs vegen med alt som heng i hydraulikk, -både framme og bak! Dei brukar elles litt skjønn, slik at f.eks. tom frontlastar er greitt... Sjølv brukar eg mykje skjønn, men trur nok ikkje alt eg kjøyrer går gjennom i kontrollørane sine auge... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Andreas

Her tror jeg vi også må se litt på hvilken vei man kjører på. På små bygdeveier er sjangsen for å bli stoppet lik null, men driver man å kjører E6 så er man over på en annen ting. Vi transporterer innimellom sekker på frontlasteren mellom gårdene vi driver hvis man mangler 1-2 sekker for å fullføre dagen, ellers bruker vi tilhenger. 

Man bør også vurdere hvor ofte man vil transportere sekker, er det en gang i året eller er det flere ganger om dag i en periode?
Skal du flytte mange sekker så vil jeg uansett annbefale tilhenger. Både sikkrere og går raskere mtp at man får med flere sekker (6 stk uten å stable)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har et par ganger erfart at løftestroppen på storsekk har gått av ved litt røff behandling. Kjører avogtil med storsekk i lasteren mellom eiendommene, men reduserer farten.  Med last på lasteren er fartsgrensen syv km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...