Gå til innhold

50 km/t = lastebillappen


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Hans_Martin_1

Kan ikke bedre gardsdrift prøve og gjøre noe med 40km/t grensa i norge. Regelen er jo slik at traktorer som er registrert for mer enn 40 km/t må du ha lastebillappen for å kjøre eller traktorsertifikat før 1. juni 2005. Det er veldig kjipt for oss som skal har traktor som er registrert for 50 km/t. vi må da vente til vi blir 21. lastebillappen er heller ikke billig.

 

kan ikke bedre gardsdrift gå inn for å fjerne denne regelen eller forandre den så vi i minste fall kan kjøre traktor med en maksimum fartsgrense på 50 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bedre gardsdrift prøve og gjøre noe med 40km/t grensa i norge. Regelen er jo slik at traktorer som er registrert for mer enn 40 km/t må du ha lastebillappen for å kjøre eller traktorsertifikat før 1. juni 2005. Det er veldig kjipt for oss som skal har traktor som er registrert for 50 km/t. vi må da vente til vi blir 21. lastebillappen er heller ikke billig.

 

kan ikke bedre gardsdrift gå inn for å fjerne denne regelen eller forandre den så vi i minste fall kan kjøre traktor med en maksimum fartsgrense på 50 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Helt enig i at det er kjipt at reglementet er slikt. Men når du sier at man må vente til man er 21 for å ta lappen for lastebil, tar du feil. Den kan man ta når man er 18.

 

Hvis man absolutt må ha mer sertifikat enn traktorlappen for å kjøre i 50 km/t, kunne en mulighet være å ha både traktorlappen og billappen. Dette ville bli en mye rimeligere løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hva med kunne kjøre 50 km/t med traktor og redskap uten last? Da er det ikke helt låst.

Det beste ville nok vært et førekort for traktor og henger med høyere toppfart og vekt, nesten som lett og tung motorsykkel.

Det er mulig at dette kunne gjøres enklere enn å ta lappen for vogntog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er nok ganske greit at dere får noen års erfaring før dere kjører fortere og tyngre.... selv om dette skaper er del frustrasjon hos dere....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Hva er det dere surrer med. er det ikke bare å ta lappen for vogntog da eller??

16 åriner har ikke noe på veien å gjøre med supertrektorer, de nangler totratlt erfaring med å kjøre store kjøretøy. la de ta lappen på vogngntog. mye av det store lendbruket kan sammenliknes med å kjøre vogntog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans_Martin_1

Mange 16-åringer har mer erfaring en mange andre når det gjelder traktor. Har vokst opp med traktor og tror at jeg har mer erfaring enn den gjennomsnittlige 16-åringen. Så hvorfor skal mennesker som har lastebil lappen og knapt veit hvordan man kjører en traktor få lov til det og ikke 16-årinen som har vokst opp med traktor.

 

Jeg syns absolutt at 16-åringer som har vokst opp med traktor hører hjemme på veien. Og til deg farmer så er det bare tull det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er enig med Farmer.

Jeg har også vokst opp med traktor og hadde mye traktorerfaring allerede i en alder av 16 selv, men nå som jeg har blitt dobbelt så gammel så innser jeg likevel at jeg manglet en del for å være den verdensmannen jeg selv annså meg for å være.

 

I en alder av 16 så har de fleste fortsatt ikke modnet nok til å innse, respektere og ta ansvar for de følgene som kan oppstå med en slik doning med tungt redskap. Et uhell med en tung traktor i 50km/t kan gi så utrolig mye større konsekvenser en med en bil i tilsvarende hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hans Martin\; Kan ikke like godt de som har begynt å kjøre bil som barn slippes løs i trafikken som 15-åringer fordi at de har jo mye mer erfaring med bilkjøring enn alle andre?

Mange barn får jo også motoriserte tohjulinger. Skal de da slippes løs på veien med moped som tolvåringer fordi at de hører hjemme der?

Skal alle som har begynt å kjøre ulovlig tidlig få fortrinn foran andre som holder seg til loven og venter til de har alderen inne?

Har selv ikke holdt meg innenfor lovene når det gjelder aldersgrenser, men har aldri på noen som helst måte følt at det skal gi meg noe fortrinn foran de som holder lovene.

Mener du tar totalt feil når du mener at det Farmer sier er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er barre hol i hove at ein skall måtta betala 50 000 +++ for å få lov til å kjøra ein traktor som går ti kilometer fortare. Det er det ikkje alle som har penga til det. Det kunne no i det minste vore son at ein fekk lot til å kjøra traktor som går i 50 men fekk ikkje lov til å kjøra i meir en 40. Det kunne ha vert so med vektbegrensningane at etter to års erfaring eller 21 år kunne ein kjøra i 50. So kunne no politiet ha gjort jobben sin med å passe på dei 16 åringane som ikkje heldte seg etter loven.

 

Det er no klart at alle dei stakars entrepenørane og bøndene som er avhengige av ungdomane som skall jobba for dei. Kan ikkje langer kjøpa 50 km traktor. Det vil nok sei at det blir langt mindre salg av 50 km traktora.

 

Eg synest dene lova burde blit gjort noe med ein gong visst bedre gardsdrift kan gjere no med det bude dei gjere det. Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anonym
Jeg er helt enig med Rune. 95000 for å få kjøre moped, bil å 50km traktor. Galskap! heller ha et fase 2 kurs som 18 åring for noen tusenlapper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg syntes det ihvertfall er helt hårreisende å sende 16-17 åringer avgårde med 10-20 eller 30 i 50km/t greit at noen har vokst opp med traktorer siden de var små, men da har de vel også fått erfaring om hvordan det kan gå også da! Bruker de kortere tid å sparer penger på sertifikatet de må ha for å føre km/t traktor da vøtt.

 

En annen ting er at det var faktisk litt anerledes før i tida. De som vokser opp nå vokser opp i traktorer som minner mer om computere enn noe annet. Hvordan redskap faktisk fungerer var litt lettere å lære seg før når man måtte slite som f... for å holde ting på veien. Da snakker jeg om erfaringer som tauing av gamle davider uten servo, kjøre etter veg med plog som egentlig var litt stor til traktoren osv, Når mellomakslingen ryker på toppen av en bakke når en har 15 tonn grus på hengern. Denne fordelingen av erfaring av å slite med utstyret gir tyngden mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Det blir hele tiden trukket frem her at det gjør ting så vanskelig for bonden, barna hans og avløserne hvis de må ha vogntog sertifikat for å \&quot\;kjøre med plog og forhauster\&quot\;. Men er det strengt tatt nødvendig for \&quot\;alle\&quot\; å ha 50km/t traktor. Hvis en vet at en har barn eller er avhengig av unge eksterne avløsere så bør en som ansvarlig tenke seg om både en og to ganger før en innvesterer i en 50km/t traktor, det finnes et lovlige alternativ og de går i 40.

Fordelen med å ha lovlige arbeidsredskap er som regel større i det lange løp en den tidsbesparelsen en får på veien.

 

Når det gjelder landbruksentreprenørene som jeg selv representerer så har vi også et valg og et ansvar for å holde oss innenfor lover og regler. Vi har selv 3 stk 50 traktorer men har valgt å få tak i folk med sertifikat de gangene vi ikke kan kjøre selv. Etter hvert som det blir vanskligere å få tak i dette må vi vurdere om vi skal gå tilbake til anskaffelse av 40 traktor igjen eller være med å betale for sertifikat til de som eventuelt skal jobbe for oss.

Hos oss har vi ikke redskaper på mange mange tonn, slåmaskin og rive uten bremser samt ei presse på 5-6 tonn er det hele. Men vi er til gjengjeld veldig skeptiske til å slippe uerfarne folk løs med redskaper på mellom 2,5 og 3,5 meter langs smale vestlandveier.

 

Når det gjelder de største doningene som raser på veien her omkring er det traktorer mellom 200 og 300 hk og tillate vogntovekter på mellom 20 og 30 tonn. Disse tilhører entreprenører, små og store firma og hvis disse er så veldig avhengig av ung arbeidskraft bør også de vurdere å subsidiere sertifikatet til de ansatte om det skulle være et problem. Alternativet er å kjøpe en 40km/t traktor.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

Det som kjem fram i denne debatten og liknande debattar er synspunkt vi merkar oss og tar med oss. Hald fram å diskutere, det er nyttig.

Eg kan elles nemne at Bedre Gardsdrift arbeider både med førarkortproblematikken og breiddesaka for fullt, sjølv om det ikkje er så veldig synleg i bladet for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Bra sakt både Rune og Jostein.

 

Min mening er at en traktor egentlig ikke burde gå noe fortere en 40, dette holder i massevis, en traktor er tross alt ikke ment som noe transportmiddel. Men har god forståelse for de som har langt mellom jordene eller rett og slett bare kjører mye etter vei har bruk for en traktor som kjører i 50. Men da burde alle ha lov til å kjøre de, spør dere meg er det vekten og bredden som er farligere en hastigheten.

 

De reglene som er nå er ihvertfall håpløse og bør helt klart gjøres noe med. Men veldig bra at BG har tatt tak i saken og taler vår sak.

 

Kan legge til at en som har fylt 18 år får lov til å kjøre en bil som går i fri fart, men han/hun kan likevell ikke kjøre fortere en fartsgrensa! Det samme gjelder lett sykkler, mange av de går i gått over 100 fra fabrikk, men disse 16 åringene må fortsatt holde seg innenfor fartsgrensa!

Få til en bedre traktorserfikat opplæring og la 16 åringene kjøre traktorer som går i 50, men at de ikke får lov til å kjøre i mer en 40 til de har fått billappen eller lignende. Og la Onkel Politi ta seg av de som kjører fortere en det de har lov til, slik som de gjør med bil osv.

 

Mvh.

 

Mathias D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest gutt16_1
Denne 50km/t regelen blir bare mer og mer upassende da mer og mer av traktorer i dag blir brukt til transport. Det er meget synd at alle 16åringer i dag aldri får kjøre traktor som går fortere enn 40km/t.. Kjedelig er det OGSÅ at bønder kjøper 50km/t-traktor slik at det kommende odelsfolket (meg) ikke får brukt gårdens utstyr i noen sammenhenger som helst nå eller i fremtiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har hatt traktor sertfikatet i et år nå, og har ofte kjørt 50 km/t trakorer. Det som jeg har gjort er og kjøre i 40 km/t siden jeg ikkje får kjøre i 50 km/t p.g.a. loven, det synest jeg at det kunne vert et bra kompromiss, og at ved 21 år ELLER 2 år med lappen at 50 grensa oppheves i likhet med vekt grensa.

 

For tenk deg en bonde som skal ha seg ny traktor, selvsagt har han lov til og kjøre i 50 km/t så hvorfor skal han ikke kjøpe en traktor som er registrert på 50 km/t.

 

La oss innse det, 50 km/t er kommet for og bli og 40 km/t er på veg ut. Så la oss tilrettelegge lovverket og opplæringa deretter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, jeg er av den oppfatning av 40 km/t som største fart kommer til å gå ut om 5-10år. I vertfall på 100hk ++
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Men er det noen som vet hva det koster å registrere ned en 50kmt traktor til 40kmt traktor? Hade hvert litt arti å vite, selv om det ikke er så veldig aktuelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...