Gå til innhold

5 km regelen


Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, nå braker det løst igjen. Går ut i fra at de fleste har lest artikkelen som omhandler 5 km regelen. Der Senioringeniør Tore Eikeland Statens vegvesen region Vest slår fast at fem kilometer er "kortere avstand". Han begrunner dette med at både bondelaget og vegvesenet står bak brosjyren. Han nevner ikke noen paragraf i veitrafikkloven, siden det ikke finnes noe av dette innskrevet i lovverket. Jeg synes dette er en alt for tynn begrunnelse.

 

Han sier at tungt landbruksutstyr er en stor risiko i trafikken, og det kan stemme, men det finnes jo også andre risikoer i trafikken. Jeg stiller meg åpen til øke trafikksikkerheten, men sånne tiltak som her er bare provoserende og gjør vondt verre. Når han er inne på luftbremser så synes jeg vi skal lære av England, der alle traktorer med konstruktiv hastighet på eller over 50 km/h leveres med trykkluftanlegg til henger standard. Dette er jo noe de kan se på etter min mening, hvis det vil lette blodtykket til statens vegvesen.

 

Nå synes jeg vi som jobber i landbruket skal finne oss i alt for mye. Andre statsansatte får streike i hytt og pine om det er noe de ikke er fornøyd med. Så nå synes jeg det er på tide og sette ned foten. Skal vi finne oss i alt? Jeg er ikke ute etter krig med statens vegvesen, men en dialog som er saklig og fornuftig. Og da mener jeg at de skal høre på oss, og faktisk få oppleve hvor vanskelig det er å leve opp til en brosjyre som er skrevet på 70-tallet.

 

Jeg har sett at flere av dere har kommentert artikkelen og nå vil jeg skape blest her. Jeg håper dere holder et saklig nivå her og jeg oppfordrer redaksjonen til å lese våre meninger og prøve å bringe de videre nokk en gang!

 

[redigert pga trøbbel pga systemfeil under innlegging. Teksten over er KVs originaltekst, uredigert. -Jogeir-]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Ja, nå braker det løst igjen. Går ut i fra at de fleste har lest artikkelen som omhandler 5 km regelen. Der Senioringeniør Tore Eikeland Statens vegvesen region Vest slår fast at fem kilometer er \&quot\;kortere avstand\&quot\;. Han begrunner dette med at både bondelaget og vegvesenet står bak brosjyren. Han nevner ikke noen paragraf i veitrafikkloven, siden det ikke finnes noe av dette innskrevet i lovverket. Jeg synes dette er en alt for tynn begrunnelse.

 

Han sier at tungt landbruksutstyr er en stor risiko i trafikken, og det kan stemme, men det finnes jo også andre risikoer i trafikken. Jeg stiller meg åpen til øke trafikksikkerheten, men sånne tiltak som her er bare provoserende og gjør vondt verre. Når han er inne på luftbremser så synes jeg vi skal lære av England, der alle traktorer med konstruktiv hastighet på eller over 50 km/h leveres med trykkluftanlegg til henger standard. Dette er jo noe de kan se på etter min mening, hvis det vil lette blodtykket til statens vegvesen.

 

Nå synes jeg vi som jobber i landbruket skal finne oss i alt for mye. Andre statsansatte får streike i hytt og pine om det er noe de ikke er fornøyd med. Så nå synes jeg det er på tide og sette ned foten. Skal vi finne oss i alt? Jeg er ikke ute etter krig med statens vegvesen, men en dialog som er saklig og fornuftig. Og da mener jeg at de skal høre på oss, og faktisk få oppleve hvor vanskelig det er å leve opp til en brosjyre som er skrevet på 70-tallet.

 

Jeg har sett at flere av dere har kommentert artikkelen og nå vil jeg skape blest her. Jeg håper dere holder et saklig nivå her og jeg oppfordrer redaksjonen til å lese våre meninger og prøve å bringe de videre nokk en gang!

 

[redigert pga trøbbel pga systemfeil under innlegging. Teksten over er KVs originaltekst, uredigert. -Jogeir-]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Fins det ikke noen organer for maktmisbruk i dette landet.

Tore Eikeland Hever seg over loven og bør straffes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Oppfordrer alle medlemmer i sine Bondelag til ta direkte kontakt med sin fylkesleder og presse på oppover i systemet for å få trukket denne folderen tilbake!! Det er også mulig å ta kontakt med leder i Norges Bondelag, Pål Haugstad, direkte for å presse på! Dette som nå har skjedd kan vi ikke finne oss i, og det er vi medlemmer som nå må vise at vi mener alvor og presse på for å få trukket folderen tilbake. STÅ PÅ FOLKENS!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk for all del også at landbruksmaskinbransjen står bak, gjennom TLIF. Press den vegen også, fortell alle maskinselgere du handler med hva demmes firma er med på, og sett alle maskinkjøp på utstyr breiere enn 2,55 på vent.

Dette bør både bondelaget og maskinbransjen få tyn for, de er like ille begge to, utrolig nok!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Enig med deg kv at luftbremser burde vært standard på alt av hengere og vogner. I Tyskland har de jo hatt dette i over 30 år, minst! Hydrauliske bremser burde vært forbudt da disse etter min mening er farlige! Man har to valg, det er enten av eller på! Kan ikke begripe at hydraulisk bremser er tilatt. Norge skal jo være best i klassen i alt!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN jo være at endel entrepenører og andre med stort utstyr faktisk er et trafikalt problem. Her i Romsdalen på E136 er det VELDIG stor tungtrafikk med lastebiler, gjerne med bred last. La oss si at jeg kommer med møkkavogn som er 260 og møter en sånn som kommer i 70-80 km/t med 270 bredde (noen lastebilsjåfører mener de står over både fornuft og rådende fartsgrenser) på et sted her med 5m vegbredde så har vi et problem. Ei 10m3 vogn må nå tross alt være litt bred for å være stabil på bratte jorder, og utstyr som fraktes etter offentlig veg og er bredere enn 260 SKAL ha følgebil, men slett ikke alle har det. Av og til kommer faktisk følgebilen ETTER !!! Som entrepenør i grisgrendte strøk må det påregnes inntil flere mil med kjøring mellom brukene, så jeg har jo egentlig ikke noe valg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...